Вітаю Вас, Гість
Головна » Файли » Класним керівникам

Досвід роботи Зайцевої О.В. на тему "Формування соціально активної особистості через організацію виховної системи класу"
[ Викачати з сервера (1.51 Mb) ] 14.02.2018, 21:00

З М І С Т

 

І. Формування соціально активної особистості через організацію

виховної системи класу

ІІ. Додатки:

1. Банк батьківських професій «Моя майбутня професія» (батьки + діти)

2. Тренінг «Здоров’я – це життя»

3. Тренінг «Я – лідер»

4. Наші перемоги

5. Фоторепортаж «Наше шкільне життя»

Література і ресурси

 

                                Школа - це майстерня, де формується думка

підростаючого покоління, треба міцно тримати

її в руках, якщо не хочеш випустити з рук майбутнє.

(А. Барбюс)

Сьогодні в нашому суспільстві йде процес переосмислення ідей, теорій, історичних фактів і важливо не втратити молоде покоління в сенсі ціннісних орієнтацій. Багато подій, які відбуваються у нашому житті спонукають людину підсилити свою життєву активність, проявити усі свої здібності. Лідерство, конкурентоспроможність, ціленаправленість та інші якості особистості набувають сьогодні актуальності та важливості.

  • сучасного освітнього процесу – не тільки сформувати необхідні компетенції, надати ґрунтовні знання з різних предметів, а й формувати інтелектуально розвинену, духовно і морально зрілу особистість, готову протистояти асоціальним впливам, вправлятися з особистими проблемами, творити себе і оточуючий світ, бути активною та брати на себе відповідальність за свої вчинки, вміти відстоювати свою точку зору та активно брати участь у вирішенні проблем: спочатку свого класного колективу, потім села, району, а можливо й держави.

Я вважаю, що відсутність у частини молоді навичок конструктивного спілкування, загальних принципів розуміння сутності найпростіших соціальних процесів і явищ призводить до конфліктів, стресових ситуацій, неадекватної соціальної поведінки. Як наслідок – «втеча молоді від реальної дійсності» в алкоголізм, наркоманію, віртуальне комп'ютерне середовище.

Це спонукало мене обрати методичну тему «Формування соціально активної особистості через організацію виховної системи класу».

  • створення діючої моделі виховної системи класу необхідна людина, яка своєю цілеспрямованістю поведе за собою колектив дітей. Такою особою, у школі, хто формує потенціал особистості є класний керівник, основне призначення якого, на мою думку, - це максимальний розвиток кожної дитини, збереження його неповторної особистості, розкриття потенційних талантів. Від класного керівника залежить ступінь сформованості учнівського колективу. Вміння згуртувати навколо себе дітей – великий дар і велика робота. Вміння захопити, повести, відкрити світ – неоціненний скарб справжнього педагога. Захоплення педагога стає захопленням учнів. Часто буває, що діти зовні схожі на своїх батьків, але риси характеру класного керівника переходять у характер вихованців. Адже байдужість породжує байдужість. І лише вогонь породжує вогонь!

Наша школа малокомплектна, це школа-родина, де кожен учень як на долоні. Після таких «тепличних» умов по закінченню школи наші випускники стикаються з проблемами щодо адаптації до подальших умов навчання та життя.

Працюючи вчителем впродовж 14 років, намагаюся використати всі можливості виховного простору для створення комфортних умов, що сприятимуть всебічному розвитку кожного вихованця, його майбутньої соціалізації. Тому й виховну систему нашого класу назвали «Знайди своє місце в житті».

У своїй роботі використовую досвід провідних педагогів, вчених. Формування соціально активної та професійно зорієнтованої особистості розглядалися Аллою Лопухівською, А. С. Нісімчуком, Н. А. Побірченко, О. М. Собчук, В. К. Розовим, І. Ф. Прокопенком, Л. І. Чеботарьовою, О. Т. Шпаком, П. А. Шемякіним, Н. С. Юрчуком

Тому перед собою я поставила такі мету і завдання:

Мета: виховання гармонійної, всебічно розвиненої, творчої особистості, здатної до самореалізації та адаптованої до життя у соціумі; активної людини, яка спроможна ставити перед собою задачі та вирішувати їх.

Завдання виховної системи:

  • утвердження принципів співпраці, формування вмінь роботи в команді, розвиток комунікативних навичок і культури міжособистісних відносин;
  • сприяння розумінню поняття «Я-Особистість», усвідомлення своєї ролі в класі, школі, громаді, суспільстві;
  • формування навичок приймати рішення, створення умов для вибору дитиною своєї світоглядної позиції;
  • формування ціннісних орієнтацій, розвиток особистісних якостей.
  • здійснення спостереження за особистим розвитком дитини, сприяння створенню оптимальних умов для формування особистості, морального та духовного розвитку
  • виховання доброго відношення до життя, до оточуючих, уміння знаходити у ньому радість та бажання творити добро;
  • організувати виховний процес в класному колективі та з батьками на засадах КТС та інтерактивних технологій;
  • сприяти тому, щоб зміст та форми колективної та творчої діяльності допомагали учням знайти себе

В роботі керуюсь наступними принципами:

превентивності

стимулювання самовиховання

особистої орієнтації

педагогічної підтримки

колективної діяльності і діалогу

зв’язку з реальним життям

Враховуючи мету, завдання та принципи роботи, виховну систему нашого класу можна представити у вигляді моделі.

У кожної людини є будинок – не просто житло з дахом над головою, а місце, де його люблять і чекають, розуміють і приймають таким, який він є. Одного чудового сонячного вересневого ранку ми з учнями почали створювати свій будинок, в якому нам разом дуже добре. Це наш клас. Він складається з будівельного матеріалу з особливими властивостями: доброти, гумору, взаємодопомоги, мудрості і захоплень. Кожний з нас поклав свою цеглинку в будівництво цього будинку. За цей період будівництва ми встигли подружитися, звикнути один до одного, працювати в команді.

Своє знайомство з класним колективом я почала за допомогою спостереження, анкетування, індивідуальних бесід з учнями. Я визначила їх психофізіологічні показники, вивчила особливості характеру і поведінки, дослідила інтереси школярів, їхні нахили до певного виду діяльності, склала карту спрямованості інтересів учнів, визначила статус кожного учня в дитячому колективі. Серед моїх учнів є:

По результатам дослідження, я побачила, що четверта частина моїх учнів замкнуті та ті, хто прилаштовуються, і вони потребують моєї підтримки та уваги. Я намагаюсь більше залучати їх до різних активних заходів. Поряд із загальноприйнятими тестами з виявлення інтересів, вивчення рівня самооцінки, намагаюся використовувати нетрадиційні форми роботи. Використовую техніку «Домалюй малюнок», за допомогою якої спостерігаю нестандартне мислення дітей. Ігрова технологія «Літак, журавель, ракета» надає можливість визначити у дітей їх плани на найближчий рік, 5 та 10 років. Тобто вони прогнозують свої мрії та сподівання, а після цього ми зустрічаємось і дивимось, справдились їх бажання чи ні, чого вони досягли.

В організації виховної роботи класу найпершими помічниками є батьки моїх вихованців. На мою думку, сім’я – головний фактор формування свідомості особистості. Саме з сім’ї починається суспільне виховання, прилучення дитини до життя, до культури, формується вміння орієнтуватися в соціально-економічних умовах, знаходити взаємодії з оточуючим середовищем. Зробити батьків активними учасниками педагогічного процесу – це була важлива й відповідальна моя задача. Розпочали ми свою роботу із запрошення батьків на класні свята, банк батьківських професій «Моя майбутня професія» (Додаток 1), загальношкільні заходи «Новорічний вогник», «Свято матері». А зараз вони є активними учасниками різноманітних проектів, які готують разом з дітьми «Використання побутової хімії у нашій родині», «Традиції моєї родини» тощо.

Роблю опору на учнівське самоврядування. В школі діє дитяча учнівська організація – дружина «Диводії». Неодноразово учні мого класу очолювали шкільну раду, були радниками дружини. Традиційною нагородою для учнів дружини у школі є «Книга рекордів Диводієса, в яку записуються учні, які за результатами року отримали диплом Диводієса за своїми досягненнями: у науці, у спорті, в участі у різноманітних заходах. Дружина «Диводії» підтримує тісний зв'язок з сільським головою, будинком культури. Мої діти є постійними учасниками не лише загальношкільних, але й сільських свят.

Виховна робота у нашому класі – цікава та різноманітна, поєднує в собі як традиційні форми роботи так і нетрадиційні. Традиційні: години спілкування «Я – особистість», «Я підприємець», класні збори, свята «Фестиваль європейських країн», «З Україною в серці», «Ми майбутні захисники України», операції «Волонтер», виставки-конкурси, виставки творчих робіт, відверті розмови, інтелектуальні ігри, турніри). Нетрадиційні: тренінги «Я і мої друзі – лідери здоров’я» (додаток 2), «Я – лідер» (додаток 3), проекти, фестивалі, калейдоскопи, КВЕСТи «Екологічними стежками», до дня здоров’я, колажі, пошукові ігри, акції, художні галереї. Застосування цих форм сприяє організації міжособистісного інтерактивного спілкування в різних видах соціально значущої діяльності. Ми організовуємо колективні справи. Ось деякі з них: «Україна зустрічає гостей», «Пошук» (через спілкування з односельцями та сільською громадою про невідомих солдат, які загинули на території села, знайшли могилу невідомого солдата, впорядкували та доглядаємо за нею, дані помістили в книгу пам’яті шкільного музею), «Посади дерево».

Беремо активну участь у роботі шкільного музею «Світлиця». Плануванням роботи, а також пошуком матеріалів для музею займають мої учні.

КОНКУРСИ, ВИСТАВКи

  •  земляк Рудь І.Г.»
  •  моїх захоплень»
  •  «Моя земля – земля моїх батьків».
  •  вчинок»
  •  допоможіть дітям»
  •  Великдень у моєму житті»


АКЦІЇ

  •  ялинки - букет»
  •  квітує кожна оселя»
  •  бібліотеці книжку»
  •  «Запали свічку пам’яті»
  •  акція «Подарунок своїми руками до дня Святого Миколая»
  •  ветерану
  •  серця до серця»
  •  Подаруємо життя – « Проліску»

В активі нашої діяльності є конкурси, акції, операції. Вони є активними учасниками акцій, операцій та конкурсів екологічного напрямку.

ОПЕРАЦІЇ

  •  «Листя»
  • Чисте подвір’я»
  • Я – волонтер»


Дуже активно діти беруть участь у конкурсах екологічного напрямку. Вони не стоять осторонь численних проблем села і регіону. Використовуючи місцевий матеріал мої учні виступили на Всеукраїнському конкурсі МАН-Юніор-дослідник, та отримали Дипломи ІІ та ІІІ ступеня (Додаток 4) за проекти «Використання шламу як добрива для вирощування рослин на прикладі йошти», «З джерела починається річка», «Сміттєзвалища руйнують наше життя», які закликають жителів села звернути увагу на існуючі проблеми. Нами були виявлені та досліджені джерела, розташовані в долині річки Казенний Торець, яка протікає через село Миролюбівку. Торкнулися проблеми сміттєзвалища на території села, та його шкідливий вплив на рослинний та тваринний світ.

Розвитку соціальної активності учнів, формуванню в них кращих товариських якостей сприяє гурткова робота. Майже весь мій клас є учасником спортивних гуртків з тенісу, карате.

Цілеспрямована робота по формуванню соціальної активності, залучення учнів до громадсько-значущих справ дала певні результати. Підвищився рівень вихованості моїх учнів, а особливо такі характеристики як культурний рівень, товариськість, колективізм. Провівши анкетування, виявила зрушення серед дітей. Порівнюючи 2016 та 2017 роки кількість учасників конкурсів зросла.

Мої учні стали переможцями багатьох районних, обласних, всеукраїнських конкурсів.

з/п

Назва конкурсу

Результат

 

Районний рівень

 

1

Всеукраїнський конкурс-захист науково-дослідницький робіт учнів-членів МАН України

Диплом ІІІ ступеня

2

Районний тур обласного конкурсу проектів «З душею про Україну»

Диплом ІІІ місце

3

Районний тур ХХІІ Всеукраїнського фестивалю дитячої та юнацької творчості присвяченого Дню Землі (номінація «Громадська думка»)

Диплом ІІ місце

4

Районний етап ХVІІ Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика

Диплом ІІІ ступеня

5

Районний етап Всеукраїнського конкурсу військово-патріотичної творчості учнівської молоді «За нашу свободу» (номінація «Поезія»)

Диплом І місце

6

Обласна акція «В єдності сила і міць держави» до Дня Соборності. Флеш-моб

Участь

7

Районний етап Всеукраїнського юнацького фестивалю «В об’єктиві натураліста - 2017» за темою «Ландшафти як середовище життя та об’єкти охорони» (номінація «Кращий слайд фільм»

V мiсце область

 

Обласний рівень

 

8

Обласна природоохоронна акція «Жовте листя» номінація «Листівка, буклет»

Грамота ІІ місце

9

Обласна науково-практична конференція «Екологія і здоров’я»

Грамота II мiсце

10

Обласний етап еколого-натуралістичного походу «Біощит»

Участь

 

Всеукраїнський та Міжнародний рівень

 

11

Всеукраїнський інтерактивний конкурс «МАН-Юніор Ерудит»

Сертифікати

12

Міжнародні природознавча гра «геліантус-2016»

Диплом

13

Міжнародний природничий інтерактивний конкурс «Колосок – осінній», «Весняний»

Срiбні колоски

14

Всеукраїнська інтернет олімпіада «Крок до знань – 2017»

Сертифікат, диплом ІІ ступеня

15

Х Міжнародний екологічний конкурс «Вода – джерело життя («Мультимедійна презентація», «Крапля води в об’єктиві»)

Грамота

 

16

Заочний Міжнародний конкурс «Традиції народів України, Болгарії, і Молдови щодо раціонального використання, збереження та відновлення біорізноманіття»

II мiсце

Учні є лідерами шкільного життя. Разом з іншими учнями школи ми неодноразові переможці у районних змаганнях з тенісу. Діти з задоволенням беруть участь у розробці сценаріїв до свят. Велика заслуга мого класу в тому, що за підсумками роботи в 2016-2017 навчальному році наша школа має один з найвищих рейтингів серед закладів освіти.

Моя роль у формуванні класного колективу значно розширилася, бо я стала не просто ініціатором пізнавальної взаємодії з учнями, а й організатором різних видів продуктивної діяльності дітей в плані особистісного розвитку, соціалізації, формування обов'язку, відповідальності, культури поведінки. При цьому змінилася і роль учнів. Вони виступають як повноцінні партнери, які співпрацюють з усіма суб'єктами освітнього середовища. Вони навчились колективно приходити до спільної думки, співпрацювати з органами влади, громадськістю села.

Нині діюча виховна система класу – це скромний внесок у глобальний процес виховання особистостей, що допоможе учням обрати для себе правильний шлях у майбутнє, застереже від необдуманого кроку під час вибору життєвої стежини.

                                                      

                                           Література і ресурси:

  1. Бех У. Особистісно орієнтоване виховання: шляхи реалізації. – К.: Рідна школа, 1999.– № 12, 2000. – № 1.
  2. Гончарова-Горянська М. Соціальна компетентність і поняття, зміст, шляхи формування в дослідженнях зарубіжних авторів. – К.: Рідна Школа, 2004. – № 8-9.
  3. Концепція 12-річної середньої загальноосвітньої школи//Бібліотека журналу «Директор школи». – 2002. – №1.
  4. Про Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладах України.
  5. Національна доктрина розвитку освіти України у ХХІ столітті. – Київ: Освіта України, 2001.
  6. Позакласний час - плюс. Впровадження інтерактивних методів виховання у практичну роботу школи// Бібліотека журналу «Позакласний час». – Київ: 2007 - № 10
  7. Позакласний час - плюс. Вчимося жити у громадянському суспільстві// Бібліотека журналу «Позакласний час». – Київ: 2006, №3
  8. Позакласний час - плюс. Сільська школа. Особливості організації виховного процесу// Бібліотека журналу «Позакласний час». – Київ: 2006, №12.
  9. Регіональна програма впровадження компетентнісно орієнтованого підходу в навчально-виховний процес. – Донецьк: Донецький обласний ІППО, 2004.
  10. Романовська М. Б. Метод проектів у виховному процесі. – Харків: Ранок, 2007.
  11. Сухомлинский В. А. Серце отдаю детям. – К.: Радянська школа, 1988.

 

Категорія: Класним керівникам | Додав: mirolubivskaschool
Переглядів: 33 | Завантажень: 5 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar